Braint Taalgids menu

Zakelijke e-mail

Een zakelijke e-mail schrijf je met een vaste indeling: inleiding, middenstuk, slot. De kern van je e-mail zet je in de eerste alinea. Dit is belangrijk omdat je met een wat langere e-mail het gevaar loopt dat de lezer de boodschap mist, omdat hij of zij moet scrollen. Wees daarom voorzichtig met het behandelen van twee of meer onderwerpen of vragen in een e-mail. Je loopt dan namelijk het risico dat de lezer alleen het eerste onderwerp of de eerste vraag ziet en daarop reageert.

Indeling e-mail

Gebruik voor een zakelijke e-mail de volgende indeling.

  1. inleidende alinea met de kernboodschap;
  2. middenstuk met de toelichting;
  3. slotalinea met actie van jou of de lezer.

Tips voor het schrijven van een zakelijke e-mail

  • Schrijf niet in telegramstijl, maar maak hele zinnen.
  • Zorg voor een duidelijke onderwerpregel. Niet: bijeenkomst teamleiders. Maar: verslag bijeenkomst teamleiders van 16 november 2019.
  • Zet altijd een aanhef boven de mail. Voor collega’s en contacten met wie je veel mailcontact hebt, mag dat informeel zijn. Voor andere lezers gelden dezelfde regels als bij een zakelijke brief.
  • Sluit je e-mail af met Met vriendelijke groet. Een e-mail naar een collega kun je afsluiten zoals je wilt. Wil je meer informatie over hoe je iemand kunt aanspreken in een zakelijke e-mail, kijk dan bij Aanhef en afsluiting.

Schrijf je email of e-mail?

Schrijf je e-mail met of zonder koppelteken? Volgens het Groene Boekje is het e-mail. De spellingchecker van Word vindt email ook in orde. In de praktijk schrijven veel mensen ook email.