Taal op niveau met e-coaching menu

Braint Taalgids

Inleiding zakelijk schrijven

Schrijf je veel zakelijke teksten, maar vind je het lastig om te beginnen? Als je een heldere en klantvriendelijke zakelijke tekst wilt schrijven is het belangrijk dat je je, voordat je begint, afvraagt voor wie je schrijft en wat je met je tekst wilt zeggen of bereiken.

  • geef ik informatie?
  • bevestig ik een afspraak?
  • stel ik een vraag?
  • reageer ik op een klacht?
  • herinner ik mijn lezer ergens aan?
  • maak ik een offerte?

Indeling zakelijke tekst

Bouw je tekst goed op. Denk hierbij aan de alinea-indeling en de plaats van de kernzin in je tekst. Help je lezer door signaalwoorden te gebruiken. Hiermee geef je aan welk verband er is tussen je zinnen en alinea's. Vraag je bij het schrijven van brieven en e-mails af wie je lezer is: welke toon gebruik je? Ook de woorden die je kiest zijn belangrijk. En tot slot: schrijf in verzorgde spreektaal en vermijd lange, ingewikkelde zinnen en ouderwets taalgebruik.

Tips zakelijk schrijven

Wij helpen je graag bij je schriftelijke communicatie en schriftelijke vaardigheden. In deze Taalgids vind je schrijftips die je kunnen helpen bij het schrijven van zakelijke e-mails, brieven, verslagen etc. Je vindt hier informatie over:

  • schrijven in de actieve vorm;
  • eenvoudig schrijven, op niveau B1;
  • de plaats van de kernzin in je tekst;
  • de indeling van je tekst in alinea‚Äôs;
  • het gebruik van signaalwoorden;
  • het kiezen van een goede openingszin;
  • het kiezen van een goede aanhef en afsluiting;
  • en nog veel meer.

Cursus Zakelijk Schrijven

Weet je dat we ook een cursus Zakelijk Schrijven hebben? In deze cursus ga je samen met je persoonlijke taalcoach grondig aan de slag met deze onderwerpen (en nog veel meer) die jou helpen je schrijfstijl te verbeteren. Je coach koppelt haar feedback en tips aan de teksten die je voor je werk schrijft, zodat de cursus aansluit op jouw schrijfpraktijk.