Taal op niveau door e-learning en coaching menu

Onze klanten / Rivas Zorggroep

Rivas Zorggroep wilde de spelling en grammatica van haar medewerkers verbeteren en zocht naar een aanbieder die zowel e-learning aanbood, als klassikale lessen. De keuze viel op de blended training Spelling & Grammatica Incompany van Braint.

De klant

Goed op elkaar afgestemde zorg. Dát is de kernkwaliteit van Rivas Zorggroep. Hierdoor kan de zorgverlener zijn cliënten zorg leveren die direct, dichtbij en goed geregeld is. Rivas biedt ziekenhuiszorg, woonzorg, verpleegzorg, thuiszorg, particuliere zorg, maatschappelijk werk, jeugdgezondheidszorg, kraamzorg en diverse cursussen en activiteiten. Dagelijks staan op ruim vijftig locaties meer dan zesduizend professionals en vrijwilligers klaar voor de cliënten. Verbeteren en vernieuwen is essentieel voor Rivas Zorggroep. Daarbij speelt de organisatie steeds in op nieuwe ontwikkelingen. Het doel is om inwoners in de regio te ondersteunen bij gezond leven en gezond oud worden.

De wens

In een grote organisatie wordt veel gecommuniceerd en waar veel wordt gecommuniceerd, kunnen fouten ontstaan, zoals spel- en stijlfouten. Dat was voor Rivas reden om op zoek te gaan naar een cursus Nederlands voor zo'n 25 medewerkers. Thijs van Dongen, opleidingsadviseur bij Rivas: "Bij het zoeken naar de juiste cursus probeerden we rekening te houden met de behoefte om de bijscholing in eigen tijd te kunnen doen, met weinig reisafstand en op het eigen niveau van de medewerkers." Nadat Van Dongen verschillende partijen met elkaar had vergeleken, kwam hij vrij snel uit bij Braint. "We wilden graag een combinatie van een online en klassikale training, waardoor een aantal aanbieders direct afviel. Al snel bleek dat Braint de enige aanbieder is waarbij online leren de kern vormt en de klassikale training een gedegen aanvulling is. Bij de meeste andere aanbieders ging het vooral om klassikale lessen, waarbij er ook online nog wel iets mogelijk was. Maar wij wilden graag dat onze mensen op een laagdrempelige wijze met de leerstof aan de slag konden; online dus."

De oplossing

Rivas start met de blended training Spelling & Grammatica Incompany van Braint, waarbij de 25 medewerkers na de gratis 0-meting aan de slag konden met het op hun eigen niveau afgestemde e-learningtraject. "We wilden graag dat onze medewerkers de spellingsregels beter leerden kennen en daarnaast wilden we in de klassikale les aan de slag met de formats en huisstijl van Rivas", zegt Van Dongen. Die combinatie bleek succesvol. "Het e-learningtraject is standaard, maar de klassikale les werd geheel op onze wensen afgestemd. Het overleg met Braint was helder en prettig." Ook voor de cursisten was de combinatie van e-learning en klassikaal les een uitkomst. "Niet iedereen gedijt bij e-learning, daarom wilden we meerdere manieren van kennisoverdracht aanbieden. Voor veel mensen is de directe feedback van docenten in een klassikale omgeving heel prettig." Cursiste Corry Blom onderschrijft dat: "De klassikale training vond plaats aan het einde van het e-learningtraject, alle onderdelen van de cursus werden besproken en er werd waar nodig door de trainer dieper op bepaalde zaken ingegaan." Van Dongen had tijdens het traject inzage in de voortgang van de cursisten en ontving regelmatig rapportages.

De resultaten

Het grote voordeel van deze oplossing vindt Van Dongen dat leren meer wordt dan alleen een training volgen. "De medewerkers die de cursus volgden werden niet louter een paar uur getraind, maar moesten lesstof voorbereiden en een eindopdracht maken. Daardoor blijft hetgeen ze leren beter hangen", zegt Van Dongen. De cursisten die aan het traject deelnamen, zijn tevreden met de aanpak van de training. "Het grootste voordeel vond ik dat ik op ieder voor mij geschikt moment opgaven uit de cursus kon maken", zegt Blom. "Ik merk dat ik na afloop van de cursus kritischer ben op zowel inkomende als uitgaande communicatie." Ook de samenwerking met Braint is door Rivas Zorggroep als zeer prettig ervaren. "Het contact is heel direct, Braint was bij vragen altijd eenvoudig bereikbaar en we kregen snel antwoord. Een open, prettige samenwerking", vat Van Dongen samen.